Here is a very well-made paper model in 1/43 scale of the Russo-Balt C24/40 Armoured Car, created by Ukrainian designer and modeler Andriy Romanchuk and originally published on Landships II website.
"In August 1914, on the initiative of the Minister of the Military Adjutant General Sukhomlinov a "machine-gun armored car battery" was formed. This was to be equipped with armoured cars based on the chassis of the Russo-Balt car "S24/40" with engines rated at 40 hp.
The armoured body was developed by A.Ya. Grauen with suggestions by Colonel Alexandr Dobrzhanskaya, who became the first commander of the 1st automotive machine gun company. The armour was quite thin (3.5mm) but the sloped plates somehwat improved resistance to fire. The company was formed very quickly, and on Oct.
19 went to the front equipped with 8 cars and remained there throughout the war, except for a three-month break due to mechanical overhaul. By the end of 1921 three "Russo-Balt" survived from the first division." - Landships II
The Russo-Balt C24/40 was an armored car produced by the Russian automobile manufacturer Russo-Balt during World War I. It was designed for military use and primarily intended for reconnaissance and troop transportation in combat areas.
The vehicle had a robust design and was equipped with a high-power engine to tackle difficult terrains. It had four-wheel drive and was capable of reaching considerable speeds for the time, reaching about 90 km/h. The C24/40 was armored to protect the crew against small arms fire and explosion fragments. Its armament included a machine gun mounted on a rotating turret, providing some capability for direct combat.
However, despite its promising features, the Russo-Balt C24/40 had a limited fate. Mass production was interrupted due to the collapse of the Russian Empire in 1917 and the subsequent Russian Civil War. Additionally, armored vehicle technology advanced rapidly after World War I, rendering the C24/40 obsolete compared to more modern models.
Today, the Russo-Balt C24/40 is considered a rare and historic piece, with only a few surviving specimens in museums and private collections. It stands as a testament to the early development of Russian armored vehicles and their role in the war.
Eis aqui um modelo de papel muito bem feito na escala 1/43 do Carro Blindado Russo-Balt C24/40, criado pelo designer e modelista ucraniano Andriy Romanchuk e originalmente publicado no site Landships II.
"Em agosto de 1914, por iniciativa do Ministro do Adjunto Militar, General Sukhomlinov, foi formada uma "bateria de carros blindados com metralhadoras". Essa bateria seria equipada com carros blindados baseados no chassi do carro Russo-Balt "S24/40" com motores de 40 hp.
O corpo blindado foi desenvolvido por A.Ya. Grauen com sugestões do Coronel Alexandr Dobrzhanskaya, que se tornou o primeiro comandante da 1ª companhia de metralhadoras automotrizes. A blindagem era bastante fina (3,5 mm), mas as placas inclinadas melhoravam um pouco a resistência ao fogo.
A companhia foi formada muito rapidamente e, em 19 de outubro, foi para a frente equipada com 8 carros e permaneceu lá durante toda a guerra, exceto por um intervalo de três meses para revisão mecânica. No final de 1921, três "Russo-Balt" sobreviveram da primeira divisão." - Landships II
O Russo-Balt C24/40 foi um carro blindado produzido pela fabricante de automóveis russa Russo-Balt durante a Primeira Guerra Mundial. Foi projetado para uso militar e destinado principalmente a funções de reconhecimento e transporte de tropas em áreas de combate.
O veículo apresentava um design robusto e era equipado com um motor de alta potência para enfrentar terrenos difíceis. Possuía tração nas quatro rodas e era capaz de atingir velocidades consideráveis para a época, chegando a cerca de 90 km/h. O C24/40 era blindado para proteger a tripulação contra disparos de armas pequenas e fragmentos de explosões. Seu armamento incluía uma metralhadora montada em uma torre giratória, proporcionando alguma capacidade de combate direto.
No entanto, apesar de suas características promissoras, o Russo-Balt C24/40 teve um destino limitado. A produção em massa foi interrompida devido ao colapso do Império Russo em 1917 e à subsequente Guerra Civil Russa. Além disso, a tecnologia de veículos blindados avançou rapidamente após a Primeira Guerra Mundial, tornando o C24/40 obsoleto em comparação com outros modelos mais modernos.
Hoje em dia, o Russo-Balt C24/40 é considerado uma peça histórica e rara, com apenas alguns exemplares sobreviventes em museus e coleções particulares. É um testemunho do desenvolvimento inicial dos veículos blindados russos e de seu papel na guerra.