Paper models of all types are popular in many countries. Called
Paper-Card Modeling in Europe, it spans the range from
simple folded-paper darts, to complex three-dimensional models of airplanes, ships and buildings. During
WWII, all
materials were in short supply. Those that were available had
restricted use. Obviously,
toys were at the bottom of the list. These
restrictions ruled out metal toys — wood and paper were about all that was available. The
U.S. toymakers switched to
toys and games that used paper and other nonstrategic materials. Even here,
shortages of printing ink lead to some rather bizarre-colored paper models. One style of paper-model construction used was developed by Wallis Rigby, an Englishman, who had moved his company to the U.S. in the late 1930s. Rigby was internationally know for his
paper models of airplanes, boats and trains prior to WWII. These books featured
Tab-and-Slot construction. He is generally credited with this method of paper-model construction.
Rigby's realistic models gained much publicity during
WWII. The wartime demand for toys had to be met with nonstrategic materials. Paper models filled the void.
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Mr. Rigby with some of his models |
Rigby's models were published as individual books and boxed sets. And, individual aircraft models, like the
Douglas Dauntless, were published in
newspapers as part of the colored Sunday Comic Section. This product popularity even led to Newsreel coverage of
Rigby, showing the steps used to design, build and fly one of his paper-model airplanes.
Cereal makers, too, felt the material-shortage pinch for
premiums.
Simplified paper-airplane models, similar to those of Rigby, were used as cereal premiums for General Mills in 1944. Mail in two box tops from Wheaties cereal and you received a pair of paper airplanes. General Mills gave away thousands of these models as part of a nation-wide contest. Backing this was a publicity campaign, showing
Veterans in hospitals building the models. A contest held at
Nebraska's Boy's Town garnered national Newsreel coverage, too. In all, paper-airplane models gave thousands of kids and adults their first try at model building.
After the end of WWII, material restrictions lifted and
toy companies returned to making toys and models of metal, balsa wood and even some of the new plastics. Paper models rapidly disappeared from the U.S. Market. The now-common
plastic models replaced the paper airplanes.
Only a few publishers continued to print paper models. -
Philip Koopman, Sr.
Mr.Philip Koopman website: Paper.Models.&.Historical.Restorations.by.Phil.Koopman.Sr.
Modelos de papel de todos os tipos são populares em muitos países. Chamados de
"modelos de papel cartão" na Europa, que abrange desde
modelos simples de dobrar e colar aos modelos mais complexos, tridimensionais de aviões, navios e edifícios. Durante a
Segunda Guerra Mundial, todos os materiais eram escassos. Aqueles que estavam disponíveis tinham
severas restrições de utilização. Obviamente,
os brinquedos estavam no final da lista de produtos prioritários. Brinquedos de metal nem pensar, já que todo tipo de
metal disponível era usado na fabricação de armamentos. Restava então o
papel. Os
fabricantes de brinquedos dos EUA começaram então a criar
brinquedos e jogos de papel e outros materiais não-estratégicos. Mesmo assim,
a escassez de material de impressão fez com que
alguns modelos fossem impressos com misturas de diversos restos de tinta, criando paper models com cores bem bizarras.Um estilo de
modelismo em papel que ficou muito popular na época foi desenvolvido por
Wallis Rigby, um
britânico, que
transferiu sua empresa para os EUA no final de 1930.
Rigby ficou internacionalmente conhecido por suas
criações de papel de aviões, barcos e trens, anteriores à Segunda Guerra Mundial.
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Nabisco "Flying Circus" - Rigby`s WW2 Era Paper Model |
Este tipo de publicação ficou conhecida como modelos de dobrar e colar, numa tradução livre. Os
modelos realistas do Sr. Rigby ficaram mais conhecidos durante a
Segunda Guerra Mundial, pois a demanda por brinquedos teve que ser atendida exclusivamente com
materiais não-estratégicos. Os modelos de papel
preencheram este nicho. Os modelos de papel do Sr. Rigby eram publicados em revistas individuais e também em coleções, acondicionadas em caixas. Modelos de
aeronaves individuais, como o avião Dauntless Douglas, foram publicados em cores, em
jornais dominicais da época. Devido a grande popularidade destes modelos, também publicavam-se nos jornais
reportagens especiais mostrando as várias etapas de desenvolvimento de um modelo: projeto, montagem e como fazer voar um desses aviões de papel. Os
fabricantes de cereais também
estampavam modelos variados nas caixas de seus produtos. Modelos de
aviões de papel bem simples, semelhantes aos de
Rigby, foram utilizadas como brindes nas
caixas de cereais da General Mills em 1944. Você juntava duas tampas das caixas desses cereais e enviava pelo correio e então você recebia, também pelo correio, um
par de aviões de papel. A
General Mills distribuiu milhares destes modelos como parte de um concurso nacional. Faziam também
campanha publicitária, mostrando veteranos de guerra em hospitais, distraídos com a montagem dos modelos, como uma espécie de
terapia ocupacional. Naquela época, esses
simples modelos de papel, com cores estranhas, deram à milhares de crianças e adultos a
primeira experiência no mundo do modelismo. Com o fim da
Segunda Guerra Mundial e também das restrições de materiais estratégicos, os
fabricantes de brinquedos voltaram a fazer brinquedos e modelos de metal, madeira balsa e também com novos tipos de plásticos, desenvolvidos durante a guerra . Com isso,
os modelos de papel rapidamente desapareceram do mercado dos EUA. Os
modelos de plástico, agora um material popular,
substituiram os aviões de papel. Apenas alguns poucos editores continuaram a imprimir modelos de papel. -
Philip Koopman, Sr.
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in 1940-1944 General mills put out the cereal premium tru flight planes designed by Fred d Meyer.
ReplyDeleteIts on the patent and news letters