Offered by Schreiber Bogen, German website, here is a miniature model in only one sheet of paper of the iconic Pilatus Porter PC-6, used in the 1960`s Dhaulagiri Expedition.
Pilatus Porter PC-6, called Yeti, was used on the Dhaulagiri expedition in 1960 and is known to be the only plane that landed and started at an altitude of 5700 m. Dhaulagiri is the seventh highest mountain in the world, one of the most formidable and deadliest to climb.
The Nepalese have always seen its peak like a white castle, floating over the clouds: that’s how they call it.
Notorious for its bad weather, the Dhaulagiri massif is steadily tormented by storms and avalanches. It is not therefore surprising that 60years ago it was one of the last 8.000 m yet to be conquered.
After bringing together 16 expert alpinists from five different countries the Swiss Max Eiselin decided it was time to play his chance to reach the top of the white mountain. The team was determined to try something never done before: approaching the majestic peak with a plane, landing on a glacier and from there launching the final assault to the summit.
But, like any story that is worth telling, the unexpected was right behind the corner and the 5th of May the plane “Yeti” crashed. Nobody was luckily injured but the disaster forced the team to split into three geographically isolated groups. - know more at Dhaulagiri Expedition at Dolomite
Oferecido pelo site alemão Schreiber Bogen, eis aqui um modelo em miniatura em apenas uma folha de papel do icônico Pilatus Porter PC-6, usado na Expedição Dhaulagiri dos anos 1960.
O Pilatus Porter PC-6, apelidado Yeti, foi usado na expedição Dhaulagiri em 1960 e é conhecido por ser o único avião que pousou e partiu a uma altitude de 5700 m. Dhaulagiri é a sétima montanha mais alta do mundo, uma das mais formidáveis e mortais para escalar.
Os nepaleses sempre viram seu pico como um castelo branco, flutuando sobre as nuvens: e é assim que o chamam. Notório por seu mau tempo, o maciço de Dhaulagiri é constantemente atormentado por tempestades e avalanches. Não é de estranhar, portanto, que há 60 anos fosse um dos últimos 8.000 m ainda por conquistar.
Depois de reunir 16 dos melhores alpinistas de cinco países diferentes, o suíço Max Eiselin decidiu que era sua hora de tentar de chegar ao topo da montanha branca. A equipe estava determinada a tentar algo nunca feito antes: aproximar-se do majestoso pico com um avião, pousar em uma geleira e de lá lançar o assalto final ao cume.
Mas, como toda história que vale a pena contar, o inesperado estava logo atrás da esquina e no dia 5 de maio o avião “Yeti” caiu. Ninguém ficou ferido, mas o desastre forçou a equipe a se dividir em três grupos geograficamente isolados. - saiba mais em Expedição Dhaulagiri em Dolomite
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