Saturday, August 5, 2023

1901`s Gardner-Serpollet Steam-Powered Car - A Croatian Vintage Paper Model - by NTM

Here is an old paper model portraying a Gardner-Serpollet steam vehicle. I have had this model stored on my hard drive for a long time and decided to share it here on the blog. 

I tried to find information about the publisher who released it, but I had no success. I searched Google for the logo 'NTM,' but I didn't get satisfactory results. 

I only know that this papercraft is number 5 from a series called 'Steam Passenger Cars,' and from what I could read, the language is Croatian. 

Does anyone know this brand or have more information about this papercraft? In other models from this series that I had access to, I could see that they were printed in the 1960s, and all of them are in 1/25 scale. 

You can also read on the template that the vehicle is a 1901 Gardner-Serpollet, which reached a speed of 65 km/h, and I found a photo of the real vehicle on the internet, on the "All Car Index" website (link at the end of this post). 

I used the 3D Sketchup program to create a virtual assembly of the model, and you can see the result in the images that illustrate this post. If you liked this papercraft and want to assemble your own Gardner-Serpollet 1901, easily and safely download the template directly from Google Drive. 

The Société Gardner-Serpollet was a French company pioneering in the manufacturing of steam-powered vehicles in the late 19th and early 20th centuries. It was founded through a partnership between Léon Serpollet and Frank Gardner. 

In 1902, a steam-powered car from the Société Gardner-Serpollet set the world record for speed on the road, achieving an impressive mark of 120 km/h. This record stood for several years and showcased the capabilities of steam-powered vehicles at that time. 

As gasoline-powered internal combustion engine technology developed, the popularity of steam-powered cars gradually declined. This decline led to financial difficulties for the Société Gardner-Serpollet, ultimately resulting in the company closing its doors in 1907. 

Despite its decline and closure, the Société Gardner-Serpollet played a significant role in the history of steam-powered vehicles and made substantial contributions to the development of automobiles in the early 20th century.

Eis aqui um modelo de papel antigo retratando um veículo à vapor Gardner-Serpollet. Eu tenho este modelo guardado em meu HD há muito tempo e decidi compartilhá-lo aqui no blog. 

Tentei descobrir algo sobre a editora que o publicou, mas não obtive sucesso. Fiz uma busca no Google pelo logo "NTM" e não obtive resultados satisfatórios. 

Sei apenas que esse papercraft é o número 5 de uma série chamada "Carros de Passageiros à Vapor" e pelo pouco que deu para ler, o idioma é o croata. 

Alguém conhece essa marca ou sabe mais sobre esse papercraft? Em outros modelos desta série que tive acesso, pude ver que eles foram impressos na década de 1960 e que todos eles estão na escala 1/25. 

Também é possivel ler no template que o veículo é um Gardner-Serpollet de 1901, que atingia 65 km/h e eu encontrei uma foto do veículo real na internet, no site "All Car Index" (Link no final desta postagem).

Eu usei o programa 3D Sketchup para fazer uma montagem virtual do modelo e o resultado vocês podem ver nas imagens que ilustram este post. Se você gostou desse papercraft e quer montar seu próprio Gardner-Serpollet 1901, baixe o template fácil e seguramente direto do Google Drive. 

A Société Gardner-Serpollet foi uma empresa francesa pioneira na fabricação de veículos a vapor no final do século XIX e início do século XX. Ela foi fundada a partir de uma parceria entre Léon Serpollet e Frank Gardner. 

Em 1902, um carro a vapor da Société Gardner-Serpollet estabeleceu o recorde mundial de velocidade em estrada, alcançando uma impressionante marca de 120 km/h. Esse recorde manteve-se por vários anos e demonstrou a capacidade dos veículos a vapor na época. 

A popularidade dos carros movidos a vapor diminuiu gradualmente à medida que a tecnologia dos motores de combustão interna a gasolina se desenvolveu. Esse declínio resultou em dificuldades financeiras para a Société Gardner-Serpollet, que eventualmente fechou suas portas em 1907. 

Apesar do seu declínio e encerramento, a Société Gardner-Serpollet foi uma empresa importante na história dos veículos a vapor e contribuiu significativamente para o desenvolvimento dos automóveis no início do século XX.


Link to template:
1901`s.Gardner.Serpollet.Steam.Powered.Car.Vintage.Paper.Model.by.NTM


More Paper Models of Oldtimers related posts:








No comments:

Post a Comment